Contentstrategie - het belang van

12-6-2023
Een contentstrategie is een veelzijdig document dat in kaart brengt wie je bent, wat je doet én waarom je dat doet. Vervolgens breid je deze kennis uit met een doel, personalia, content-invullingen en de concrete aanpak. En daar heb je wat aan!

Door Marjolein

Doelgericht communiceren
Een contentstrategie brengt in kaart wie je bent en wat je wil uitdragen. Het herinnert je aan de koers die je vaart – en dat is handig zodra je die koers aan anderen wil uitleggen! Wanneer je doelgericht communiceert vergroot je je naamsbekendheid, kan je CTA’s verwerken in je uitingen én dan dragen die uitingen bij aan je geloofwaardigheid.

Consistentie en structuur
De houvast die een strategie biedt zorgt voor grotere motivatie om consistent te zijn in je uitingen. Herhaling is de sleutel tot succes om jezelf kenbaar te maken onder volgers. Wanneer je je verhaal kan vasthouden – verdiepen of verbreden – door structureel te berichten over jouw expertise, bereik je meer en meer de mensen die je graag wil bereiken! Een contentstrategie biedt je, net als in doelgerichtheid, een leidraad om consistent te zijn.

Meten is weten
In een contentstrategie worden de kanalen en middelen benoemd die verwacht worden succesvol te zijn voor jouw bedrijf. Maar, we kunnen nóg niet toveren, en dus geldt: meten is weten. Naarmate de tijd verstrijkt en er ruimte is gegeven aan verschillende uitingen om te groeien, kan je middels cijfers nagaan hoe succesvol een kanaal, bericht of onderwerp is. Het grote voordeel van digitale uitingen is dat content hierop aangepast kan worden.

Content is flexibel
Een bedrijf groeit – dat begrijpen wij ook. Dat betekent gelukkig niet dat je ieder halfjaar een nieuwe contentstrategie nodig hebt. Content is flexibel. Net als dat we aan de hand van succesmetingen kunnen werken, kunnen we ook een (al dan niet traag) veranderende koers aanhouden. Nieuws, sporadische acties of andere veranderingen kunnen heel goed binnen een stramien passen en tegelijkertijd vernieuwend zijn. Zolang de basis – de contentstrategie – stevig is, kan -ie een heleboel hebben.