Corporate branding - wat en waarom?

12-6-2023
Corporate branding – het neerzetten van een goede branding, een merkverhaal, van jouw bedrijf. Een positieve identiteit van binnen en een positieve reputatie naar buiten, dragen bij aan een sterke toekomst in de vorm van investeerders, publiek en (potentiële) werknemers.

Door Marjolein

Corporate branding begint van binnenuit
Terug naar de basis: corporate branding begint bij een sterk merkverhaal – wat doe je precies, hoe doe je dat, en vooral: waarom? Het is de drijfveer van een sterk bedrijf. Hoewel intern alles op rolletjes kan lopen, is het fijn je merkverhaal paraat te hebben staan. Veranderen er intern dingen – een nieuwe bedrijfsstructuur, flinke groei en dergelijke – dan is dit het verhaal dat je naar de mensen buíten het bedrijf zal moeten overbrengen.

Corporate branding creëeren
Wanneer de basis stevig staat, is het tijd om deze concreet te maken. Collega’s hebben waarschijnlijk verschillende drijfveren om voor een collectief doel te gaan. Laat ze aan het woord! Met een interview op papier, in een nieuwsbrief of podcast bied je volgers, abonnees en andere geïnteresseerden een inkijkje in de beleving van iemand die een ietwat abstract merkverhaal een concrete vertaalslag geeft naar de realiteit. Doe je er graag een schepje bovenop? Video’s zijn hot!

Corporate branding in actie
De meest dynamische manier om in corporate branding te investeren is middels social media. Met de juiste kanalen en de juiste inhoud laat je jouw bereik groeien. Passende inhoud is consistent, concreet en eenvoudig te volgen. Zo trek je jouw doelgroep aan en zal je door hen onthouden worden. Onder die doelgroep bevindt zich bij uitstek ook potentieel personeel! Zij oriënteren zich al op de soort werkgever die jij bent via social media uitingen. Genoeg reden dus om je kanalen up-to-date te houden.

Wrapped up
Met sterke corporate branding laat je zien wat je in huis hebt. Het geeft iedere geïnteresseerde – van sollicitant tot klant – een duidelijke kijk op waar jij als bedrijf voor staat. Concretiseer je visie door middel van een merkverhaal en deel de uitwerkingen consistent op social media. Laat je zien van je beste kant – van binnenuit.